Att ta sig runt i Paris

Att ta sig runt i Paris2019-05-07T10:15:54+00:00

Tunnelbanan Metro

Bild av tunnelbanenedgång Metro

Paris tunnelbana Metro

Tunnelbanesystemet är väldigt väl utbyggt, det finns 300 stationer fördelade på 16 linjer. Och fler byggs. Som besökare ska man definitivt använda metron, staden är stor och ont i fötterna får man lätt. Man kan t ex köpa 10 stycken (en carnet) metrobiljetter. Det är små vita kartongbiljetter som man köper i automater eller i luckan, om det finns en sådan. En biljett gäller för en resa.

Det går också bra med ett veckokort, det finns flera, ett är Navigo Week, som också inkluderar inträde på några av stadens sevärdheter. Navigo är det kortsystem som Parisarna använder för sina årliga abonnemang.

Paris tunnelbana moderniseras. Steg för steg införs biljettsystem för mobiler. Omkring år 2021 beräknas hela systemet vara omgjort och kartongbiljetternas saga är all. På linje 1, som en halv miljon resenärer använder dagligen (bl a station Louvren), körs tågen på gummihjul och är helt automatiska. Nu provas samma koncept på linje 14 som förbinder Paris nordvästliga och sydöstliga sidor. Klart år 2020 och då med längre tåg och mindre elförbrukning.  Länk till Paris by train

Cykla i Paris

Paris borgmästare Anne Hidalgo (fram till 2020) för en kamp för bättre miljö. Hon har bland annat drivit igenom ett omfattande program för bättre cykling. Det är ganska lätt att cykla i Paris, det finns flera bra cykelbanor i city och längs Seine. Och fler är på gång. Nu anlägger man också cykelbana ända från Rue de Rivoli till Triumfbågen. Det blir en riktigt fin tur – särskilt i april 2020, då CHRISTO kommer att slå in Triumfbågen, 35 år efter att han paketerade Pont-Neuf!

Liksom många stora städer, har Paris ett eget cykelsystem, Vélib. I Parisområdet finns 1 400 stationer med 20 000 cyklar. Man kan välja två olika varianter; vanliga cyklar som man trampar är gröna, cyklar med elmotor är blå. Du kan enkelt hitta dem på appen Velib.

Ett Vélib-abonnemang för besökare gäller 1 eller 7 dagar. Den första halvtimmen är gratis, därefter kostar det 1 euro per halvtimme.

Flera alternativ till Vélib har introducerats. Alla har geolokalisering via en app som idé, t ex  Mobike (röda hjul) och Jump (helröda cyklar, ett Uber-företag). Dessa har fördelen att man kan ta cyklarna där man ser dem på gatan och lämna dem där man vill (”free floating”). Man kan lätt se var cyklarna står på respektive appar och låser upp cykeln med QR-koden på sin mobil. 

Elektriska sparkcyklar (trottinettes) har slagit igenom stort i Paris. Det finns omkring 15 000 st från från åtta företag; Lime, Bird, Bolt, Wind, Tier, Voi, Flash och Uber. Det kostar för det mesta 1 euro i startavgift och 15 centimes per minut att köra med dem. Maxhastighet 25 km/timme. Man får åka i körbanan och på cykelbanor.

Prognosen är att det kommer att finnas 40 000 elsparkcyklar vid utgången av 2019. Parisarna har börjat tröttna på att många sparkcyklar ställs på trottoarerna, där de står i vägen för fotgängare, funktionshindrade och barnvagnar. Många trottoarer i Paris är ju rätt smala. Staden ser över detta och kommer med någon lösning under våren 2019. Det kommer att innefatta en del lagändringar. (Le Parisien).

Det finns många elektriska scootrar, bland annat från företaget  City Scoot och elektriska cyklar av en ny modell, Oribiky, som för övrigt testar hemleverans av cykel kl 6 på morgonen. I Paris finns också 13 000 elektriska minibilar från företagen Free2Move, Car2Go och Moov’in

Hyra cykel

Det finns flera firmor som hyr ut cyklar och Segways och ordnar guidade turer, t ex Bike About ToursHolland Bikes och Paris Bike Tour. Guidade cykelturer är ett rätt trevligt sätt att ta sig en titt på Paris! Fler cykeluthyrare finns här

Nattcykling – ett underbart äventyr

Nattcykling – spännande och gratis

Varje fredag kväll klockan 21.30 samlas cyklister vid Stadshuset (Hôtel de Ville) för att vara med på en tur i Parisnatten. Alla cyklar tillsammans i 2 timmar (ca 20  km), tryggt och fint med ledare. Färden går i makligt tempo och man stannar ibland och tittar på de vackra vyerna. Och allt är gratis. Den som inte har egen cykel, kan hyra från en Vélib-station vid Stadshuset eller i en cykelaffär i närheten. Kolla cykelfilmen!

Vill man inte cykla på natten kan man vara med en söndag. Var tredje söndag i månaden samlas man klockan 10.30 vid Stadshuset, Hôtel de Ville för en tvåtimmars trevlig och långsam cykling genom staden. Även detta helt gratis. Man kan hyra en Vélib eller en cykel från en cykelaffär. Barn är välkomna, men de måste ha en vuxen med sig. Alla barn under 12 år måste ha hjälm. Länk till cykling HÄR

Promenera

Att promenera i Paris är ett folknöje. Det finns väldigt fina gator i alla delar av staden. Efter floden Seine finns numera möjlighet att promenera, cykla, åka inlines eller vad man tycker är roligt.

En promenad längs floden ska man inte missa när man är i Paris. Man kan gå rätt långt på vänstra stranden, ända till Eiffeltornet. Längs promenaden finns det caféer och utomhushusgrillar, små träningsanläggningar, båtar med jazz osv. På högra stranden finns också flera utecaféer, grillar och lekplatser.

Sommartid (juli och augusti) ordnas Paris Plages på högra stranden. Då lägger man ut sand och ställer ut solstolar och arrangerar grillplatser.

För den som vill promenera på les Champs-Elysées och i de centrala delarna av staden under den första söndagen i månaden kan glädjas åt att det då är helt bilfritt. Se en charmig film Gatan kommer att fräschas upp inför anstormningen av fotbollsfans och andra turister under det kommande OS 2024. Man kommer bland annat att anlägga fler restauranger på hustaken, större planteringar och mer tillgängliga cykelbanor. En vision för Champs-Elysées inför 2024 finns HÄR (franska)

Båtar

Floden Seine trafikeras av ett stort antal båtar. Det kan vara en rätt trevlig idé att ta en tur för att få syn på staden från floden. Mat och dryck finns. Man kan ofta sitta både inne och ute.

Batobus på Seine.

Batobus går som en buss på Seine och stannar vid nio av de stora sevärdheterna, t ex Eiffeltornet, Musée d’Orsay och Notre Dame. Man kan köpa ett pass som ger möjlighet att åka så mycket man vill under en dag, två dagar eller ett helt år.

Taxi

För det mesta är det bara att stå vid gatan och fånga en taxi, precis som i vilken storstad som helst. En grön skylt på taket visar om du kan vinka in den. Tänd skylt betyder ledig, släckt upptagen.

Att betala med kreditkort går oftast bra. Men kortare sträckor är det bättre med kontanter.

Ett annat bra sätt att få en taxi är att använda sin smarta telefon och ladda ner en app. Det finns åtminstone tre företag som har bra appar och det är G7 (9000 bilar, 50% elektriska), Alpha Taxis och Uber Man ser på mobilen var bilen är och när den förväntas komma.

Hyra bil

Sex av tio hushåll i Paris innerstad äger inte egen bil. För de parisbor som vill komma ut från staden eller behöver bil av annan anledning, satsar Paris stad på små hyrbilar. Från september 2019 kommer det att finnas 1 200 fasta parkeringsplatser för fyra företag. Ubeeqo är dominanten med 851 platser. De övriga är Communauto, Drivy och Ada

Grafik: Le Parisien, 7 maj 2019

Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du cookies. Läs mer

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng